Elementy instalacji STAG DIESEL

Instalacja STAG DIESEL składa się z bardzo dokładnie zaprojektowanych i przebadanych elementów własnej konstrukcji. Warto podkreślić, że niemal wszystkie elementy instalacji STAG DIESEL są wyprodukowane w Polsce, we własnej, nowoczesnej fabryce. Dzięki drobiazgowej kontroli jakości, marka STAG stała się synonimem trwałości, co jest najważniejsze z punktu widzenia użytkownika. Jedynie kilka komponentów: czujnik spalania stukowego, sonda lambda, termopara czy przetwornica pochodzi od uznanych producentów zewnętrznych, np. BOSCH.

Instalacja STAG DIESEL niemal w całości powstaje w Polsce.

1. Zawór tankowania

Zawór tankowania służy do szczelnego połączenia dystrybutora gazu z instalacją samochodu podczas tankowania. Zamontowany wewnątrz zawór zwrotny zapobiega wypływowi gazu podczas odpinania pistoletu. W przypadku samochodów ciężarowych i autobusów, dla wygody, zalecamy montaż zaworów tankowania po obu stronach pojazdu.

2. Zbiornik LPG z wielozaworem

Najbardziej widocznym elementem instalacji gazodiesla jest zbiornik gazu, którego wielkość czy kształt musi ściśle odpowiadać parametrom pojazdu i dostępnego do montażu zbiornika miejsca. Zbiorniki LPG stosowane w instalacjach gazowych są w pełni bezpieczne, czego dowodzą liczne badania, homologacje i niezależne crash testy dziennikarskie.3. filtr gazu fazy ciekłej oraz elektrozaworem

3. Filtr fazy ciekłej z elektrozaworem

Zadaniem filtra fazy ciekłej jest pierwsze oczyszczenie gazu z zanieczyszczeń stałych (najczęściej grafit pochodzący ze środków smarnych pomp np. dystrybutorów). Zadaniem zespolonego z obudową filtra gazu, elektrozaworu jest dodatkowe zabezpieczenie instalacji gazowej przed jakąkolwiek nieszczelnością lub awarią elektrozaworu przy zbiorniku gazu.

4. Reduktor ciśnienia marki STAG

Zadaniem reduktora jest zmniejszenie (zredukowanie) ciśnienia napływającego ze zbiornika gazu LPG w fazie ciekłej i spowodowanie jego przejście w fazę gazową (odparowanie), dzięki podgrzaniu przez płyn z układu chłodzenia silnika. Te same reduktory można stosować są w instalacjach pracujących w silnikach benzynowych. Wtedy mówi się że reduktor jest dedykowany do jednostek o mocy np. od 150 do 250 KM. O co chodzi? W przypadku silników wysokoprężnych ważny jest wydatek gazu, który dostarczony może być do silnika. W przypadku silników benzynowych jest to zwykle ok. 10 – 25 litrów LPG, gdy mówimy o dieslu, zapotrzebowanie na LPG jest zawsze mniejsze i w praktyce wynosi ok. 5 – 20 litrów gazu.

5. Filtr gazu fazy lotnej STAG

Jego zadaniem jest oczyszczenie odparowanego gazu z wszelkich zabrudzeń (takich jak oleiste zabrudzenia), które mogą wpłynąć na poprawność pracy precyzyjnych wtryskiwaczy. Podobnie jak w przypadku każdego filtra należy dbać o terminowość jego wymiany. Wymiana standardowych filtrów zalecana jest co 15 tys. km.

6. Czujnik ciśnienia

Jego zadaniem jest pomiar temperatury gazu, ciśnienia dostarczanego LPG oraz podciśnienia w kolektorze ssącym. W przypadku np. zderzenia i uszkodzenia instalacji, czujnik wykryje spadek ciśnienia i wyłączy instalację LPG oraz zamknie zawory na zbiorniku oraz przed reduktorem. Montowany pomiędzy filtrem fazy lotnej a wtryskiwaczami.

7. Wtryskiwacze STAG

Odpowiadają za bardzo dokładne dozowanie paliwa gazowego do kolektora ssącego. Ich trwałość oceniana jest na 100 tys. km jady w cyklu miejskim lub nawet 200 tys. km w cyklu pozamiejskim.

8. Przełącznik

Jego zadaniem jest włączenie instalacji STAG DIESEL i pokazywanie poziomu gazu w zbiorniku. Czytelny i łatwy w montażu. Dwukolorowe podświetlenie przycisku z logotypem spełnia funkcję wskaźnika rezerwy i sygnalizacji różnych trybów pracy instalacji. Możliwość obracania logo i dostosowania jego orientacji do pionowego lub poziomego montażu.

9. Sterownik STAG DIESEL

Sterownik na podstawie danych z wtryskiwaczy oleju napędowego, czujnika położenia pedału gazu, sondy lambda, czujnika temperatury spalin i czujnika spalania stukowego oblicza aktualne zapotrzebowanie na LPG. Przy obliczaniu sterownik bierze pod uwagę takie informacje jako temperatura silnika oraz temperatury i ciśnienia w układzie gazowym. Dedykowany do silników diesla od 2 do 16 cylindrów, przeznaczony do pracy w silnikach z wtryskiem mechanicznym, pompowtryskiwaczami czy Common Rail.

10. Czujnik temperatury spalin (termopara)

Jeden z elementów zabezpieczających silnik. Montowany na kolektorze wydechowym. Kontroluje temperaturę gazów wydechowych (spalin). Jeśli dojdzie do niepokojącego wzrostu temperatury spalin – czujnik ten wyłącza instalację gazową.

11. Czujnik spalania stukowego

Kolejny element zabezpieczający silnik przed awarią. W przypadku wystąpienia spalania stukowego, wyłącza instalację gazową. Montowany do bloku silnika.

12. Sonda lambda

Jej zadaniem jest kontrola prawidłowości działania instalacji gazowej. Dane z sondy lambda informują, ile swobodnego tlenu jest w spalinach. Pomiar ten pozwala określić miedzy innymi ilość gazu, którą należy dostarczyć do silnika w danym zakresie obciążenia. Jeśli nie ma jej w pojeździe, musi zostać koniecznie zamontowana, by dostarczać potrzebne dane do sterownika STAG DIESEL.

13. Przetwornica napięcia

Jeśli samochód wyposażony jest w 24 V instalację elektryczną, konieczny jest montaż przetwornicy napięcia prądu stałego 24/12V. Obniża ona napięcie w układzie elektrycznym przeznaczonym do zasilania i sterowania instalacją gazową, do wartości 13,8 V. Wynika to z faktu, że wszystkie komponenty systemu STAG DIESEL (sterownik, wtryskiwacze, elektrozawory) pracują przy takim napięciu.

Masz pytanie?
Skontaktuj się z nami
Formularz kontaktowy