John Deere 6520
Montaż instalacji STAG DIESEL doskonale sprawdził się w nowoczesnym ciągniku Rolniczym John Deere 6520 z 2003 roku, z silnikiem o mocy 130 KM. John Deere 6520 z zamontowanym sterownikiem STAG DIESEL.
Sterownik zamontowano w bardzo łatwo dostępnym miejscu: pod maską, przed chłodnicą silnika. Dostęp do złącza diagnostycznego jest idealny. Nie ma także problemów z pracą w zbyt wysokiej temperaturze, wszak praca w polu podczas upalnego lata odbywa się nierzadko w temperaturze ponad 30 stopni Celcjusza, a to oznacza, że w komorze silnika temperatura przekracza 100 ˚C. Reduktor R01 , czujnik temperatury i ciśnienia PS-02 , elektrozawór z filtrem fazy ciekłej , filtr gazu fazy lotnej oraz listwę wtryskiwaczy AC W01 zamontowano nad silnikiem, po jego prawej stronie, w bliskim sąsiedztwie tłumika. Pomiędzy elementami zachowano minimalne odległości co sprzyja szybkiej reakcji systemu na ruch pedału gazu.
Nie zabrakło także elementów zabezpieczających i monitorujących pracę silnika i instalacji: w układzie wydechowym dane o składzie mieszanki zbiera sonda lambda , czujnik temperatury i ciśnienia spalin czuwa aby wyłączyć instalację gdyby spaliny osiągały zbyt wysoką temperaturę. Poprawną pracę systemu gazodiesla nadzoruje również czujnik spalania stukowego. Wszystkie te elementy maja za zadanie chronić silnik w przypadku niewłaściwych parametrów pracy jednostki napędowej.
Co ważne: montaż instalacji STAG DIESL nie wymaga ingerencji w konstrukcję silnika , całość działa na zasadzie elementów peryferyjnych. Możliwy jest nawet bezproblemowy demontaż instalacji. Wyłącznik LED 400 zlokalizowano w widocznym miejscu deski rozdzielczej, po jej prawej stronie. Jest on doskonale widoczny podczas pracy maszyny i pozwala na kontrolę rodzaju zużywanego paliwa. Jedynym elementem, który wskazuje na montaż instalacji STAG DIESEL są dwie leżące butle 11 kilogramowe (takie same jak do wózków widłowych), umocowane do nadkoli za pomocą specjalnych łoży. Butle na nadkolach nie ograniczają widoczności podczas pracy. Taki wybór pozwala także na „dotankowanie” w polu bez konieczności jazdy do stacji paliw. Po opróżnieniu jednej z butli, kierowca ręcznym zaworem przełącza zasilanie na butlę pełną. Alternatywnie, można zamontować układ przełączania butli bazujący na elektrozaworach, jednak zawór ręczny jest prostszym i tańszym rozwiązaniem, które sprawdziło się doskonale w warunkach polowych.
Po montażu instalacji gazowej, przeprowadzono pomiar mocy jednostki napędowej. Zgodnie z oczekiwaniami, dzięki instalacji STAG DIESEL, moc silnika z nominalnych 130 KM wrosła do 190 KM. W trakcie regulacji osiągnięto moc nawet 230 KM, jednak ze względu na bezpieczeństwo podzespołów zmniejszono ją do wspomnianych 190 KM. Po montażu instalacji STAG DIESEL, ciągnik przepracował bezawaryjnie ponad 2500 mth. Z wyliczeń użytkownika wynika, że koszt każdej motogodziny jest tańszy o ok. 20 zł. Osiągnięta także drugi, ważny cel: dzięki większej mocy, praca jest szybsza, ciągnik lepiej radzi sobie z ciężkim osprzętem czy załadowanymi przyczepami.
Pomiar mocy wykonany po montażu instalacji gazowej wykazał wzrost mocy silnika o 16% przy jednoczesnej redukcji kosztów paliwa, na czym najbardziej zależało użytkownikowi.
Tabela: Zmierzony wzrost mocy po zamontowaniu instalacji STAG DIESEL
CIĄGNIK | MOC na ON | MOC na ON+LPG | WZROST MOCY |
---|---|---|---|
John Deere 6520 – rok prod. 2003 (wtrysk Cammonrail) | 130 KM | 190 KM | 46 % |