Dane techniczne

Pojazd: VW Crafter

Typ: BUS

Rok produkcji: 2012

Norma emisji spalin: EURO5

Pojemność: 1968ccm

Maksymalna prędkość: 120 km/h

Moc: 80 kW (109KM)

Napęd: RWD

Skrzynia biegów: manualna

Wtryskiwacze: DIESEL piezoelektryczne

Elementy instalacji LPG

Sterownik: STAG DIESEL-4

Listwa wtryskowa: AC W01

Reduktor: AC R02

Czujnik ciśnienia: PS-02 PLUS

Przełącznik benzyna/gaz: LED 400

Wskaźnik poziomu gazu: WPGH
Zbiornik: 52, toroidalny
Przewody gazowe: Faro

VW Crafter jest bardzo popularnym pojazdem na naszych drogach. Prezentowany samochód w trakcie montażu instalacji gazowej miał na liczniku 97 tys km.

Auto napędzane jest silnikiem 2.0 z wtryskiem bezpośrednim paliwa typu Cammon Rail, który osiąga moc 110 KM przy 3500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm w zakresie 1500 – 2250 obr/min. Jest to najsłabsza jednostka napędowa montowana w Crafterach. Nie jest to wiele jak na samochód o masie własnej ponad 2250 kg i DMC 3190 kg.

Montaż instalacji STAG DIESEL nie nastręczał żadnych problemów.

Po ciepłej, prawej stronie silnika, niedaleko turbiny, zamontowano reduktor ciśnienia STAG R02 wraz z filtrem fazy ciekłej i elektrozaworem. Na kolektorze wydechowym, tuż za sondą lambda znajduje się czujnik temperatury spalin (termopara), który czuwa nad prawidłową pracą instalacji gazowej. W przypadku tego samochodu nie było konieczności montażu sondy lambda, do pobierania danych o składzie spalin, wykorzystano sondę fabryczną. Podobnie postąpiono z czujnikiem spalanie stukowego.

Aby zasilić wtryskiwacze, które znajdują się po przeciwnej stronie silnika poprowadzono długi przewód gazowy przed silnikim, w okolicach chłodnicy, tam też zamontowano czujnik ciśnienia i temperatury PS-02 PLUS. Sterownik gazowy zamontowano po lewej stronie komory silnika nad fabrycznym komputerem silnika. Tuż obok, maksymalnie blisko kolektora ssącego zamontowano listwę wtryskiwaczy LPG AC W01 wraz z dyszami gazowymi. Do połączenie elementów instalacji wykorzystano, wytrzymałe i łatwe w montażu elastyczne przewody gazowe.

W kabinie, po lewej stronie deski rozdzielczej znalazł swe miejsce przełącznik LPG – ON, LED 400. Duży i czytelny w każdych warunkach.

Ciekawie rozwiązano kwestię lokalizacji zaworu tankowania, który zamontowano, pod wspólna klapką, tuż przy wlewie ropy. Ze względu na brak miejsca, zastosowano zawór wymagający podczas tankowania korzystania z przejściówki, która w estetycznym pokrowcu spoczęła w kieszenie drzwi.,

Zbiornik LPG znajduje się w miejscu koła zapasowego, pod samochodem. Wykorzystując dostępne miejsce, udało się zamontować toroidalny zbiornik LPG o pojemności 52 litrów (pamiętajmy, że zbiorniki LPG napełnia się maksymalnie do 80% pojemności, co oznacza, że mieści się do niego użytkowo ok. 41,5 litra LPG). Koło zapasowe w pokrowcu powędrowało do przestrzeni ładunkowej.

Po montażu i regulacji, zbadano wzrost mocy i momentu obrotowego silnika na hamowni podwoziowej. Gdy włączona jest instalacja STAG DIESEL, moc silnika wzrasta aż o 30 KM, zaś moment obrotowy jest wyższy o 53 Nm.

Jednocześnie, spadły koszty zużytego paliwa. Podczas jazdy w trasie, auto spala zamiast 9,5 litra ON – 4,8 l. ON i 4,4 l. LPG.

Taki wynik przekłada się na realne oszczędności, które możesz zobaczyć tutaj >>